Köp- och leveransvillkor

Nedan följer övriga köp- och leveransvillkor som NaturalGoods tillämpar

Betalning

När du handlar hos NaturalGoods.se inom Sverige kan du välja mellan kortbetalning, faktura (via Payson), kontobetalning (via Payson), eller direktbetalning bank (via Payson).

Vilka betalningsalternativ vi erbjuder är beroende på vilket land du befinner dig. Det framgår tydligt vilka val du har för betalning när du kommer till det steget i köpprocessen. Kortbetalning erbjuder vi för alla regioner.

Väljer du KORTBETALNING så kan du känna dig trygg i att vi använder en säker kryptering så du inte riskerar att dina kortuppgifter hamnar i orätta händer. Alla korttransaktioner bygger på bankernas 3D-secure-teknik och krypteringen är 128 bitar. Vår partner Payson är dessutom certifierad av säkerhetsbolaget Trustwave.

Väljer du FAKTURA så får du en faktura utställd via Payson i samband med leveransen av dina varor till din folkbokföringsadress. När du väljer att betala med faktura får du hem dina varor innan du betalar. Då kan du se att det du köpt motsvarar dina förväntningar. Det enda du behöver för att genomföra köpet är att uppge ditt personnummer. Tänk på att du endast kan få varor och faktura sänt till din folkbokföringsadress vid köp mot faktura! Detta för att förhindra bedrägerier.

Du får 10 dagars kredit och den enda kostnad som tillkommer är en expeditionskostnad om 39 kr. Fakturan betalas till Payson som är vår samarbetspartner.

Väljer du DIREKTBETALNING BANK så kommer du under köpprocessen att slussas till din banks hemsida för att där godkänna köpet med alla de säkerhetsåtgärder som din egen bank använder.

Leveranser

Hos NaturalGoods kan du beställa både lagervaror som vi själva lagerhåller och så kallade beställningsvaror. Innehåller din beställning endast lagervaror så skickar vi naturligtvis din order omgående. Innehåller din order minst en beställningsvara så inväntar vi beställningsvaran före leverans. Om vi inte kan leverera beställningsvaran inom 10 arbetsdagar så kommer vi att delleverera din order utan extra fraktkostnad för dig som kund. Det framgår tydligt på respektive produkt om det är en beställningsvara eller lagervara. Vi reserverar oss för faktafel och för eventuell slutförsäljning. Om delar av din order är slutsålda så kommer vi att skicka de artiklar som finns för leverans.

Ångerrätt

NaturalGoods erbjuder 60 dagars ångerrätt på icke använda produkter i originalförpackning i säljbart nyskick. Vill du under denna tid returnera din vara för antingen byte eller återköp så ber vi dig skicka oss ett mail (retur@naturalgoods.se) för vidare information. Ange gärna om du önskar byte, tillgodokvitto eller återbetalning. Ångerrätten gäller ej använda produkter eller produkter där förpackningen eller annat innehåll skadats. Tänk på att alla eventuella lappar, informationsblad, garantisedlar och annat som följde med produkten även de ska returneras i oskadat skick. Vid ångerrätt är det du som kund som står för returfrakten.

Om varan inte är oanvänd och i nyskick så godkänns inte returen. Vid icke godkända returer skickar vi varan tillbaka till dig med en förklaring till nekandet samt debiterar dig för frakten.

Om varan levereras i en förpackning som inte går att öppna utan att skada förpackningen (t ex vacuumförpackning) så har du som konsument rätt att öppna förpackningen för att granska din vara, utan att din returrätt förbrukas.

Efter att vi har mottagit och godkänt en retur med önskemål om återbetalning kommer vi inom 30 dagar att återbetala hela beloppet som du betalat till oss för ditt köp. Du kommer få tydliga instruktioner om hur hela förfarandet går till via mail när du kontaktar oss på retur@naturalgoods.se

Transportansvar

Vi tar ansvar för varor som skadas eller kommer bort när varor levereras till dig. När du returnerar en vara till oss så är det du som kund som ansvarar för godset. Det är mycket viktigt att du packar ner varan noga så att inte varan skadas

Om du upptäcker att godset som du mottar är transportskadat så måste du ange detta på fraktsedeln redan när du kvitterar ut varan. Skulle du upptäcka transportskador på ditt gods när du packar upp varan måste du så fort som möjligt ta kontakt med oss via retur@naturalgoods.se med tydliga beskrivningar och gärna bilder på det skadade godset.

Outlösta paket

För varor som du som kund inte löser ut eller som inte kan levereras av transportör pga felaktiga adressuppgifter debiterar vi en kostnad för frakt, returfrakt och hantering på totalt 300 kr. Vid skrymmande sändningar tillkommer även extra fraktkostnad baserat på storlek och vikt.

Reklamationer

Om du vill reklamera en vara så kontakta alltid kundtjänst på info@NaturalGoods.se

När du kontaktar oss vill vi att du uppger ditt ordernummer. Du kommer då att få en returfraktsedel. Har du möjlighet att ta ett kort på produkten så kan detta skynda på hanteringen. Du har enligt svensk lag möjlighet att reklamera en vara i upp till 3 år efter köpet. Reklamationsrätten gäller fel som kan härledas till produktionen av varan och gäller alltså inte normalt slitage eller åldrande av produkt. En reklamation skall göras så snart som möjligt efter att felet upptäckts. Efter att vi mottagit den returnerade varan kommer vi att behandla ärendet inom 30 dagar.

Force Majeure

Vi anser oss befriade från att fullgöra våra förpliktelser i detta avtal om detta beror på ändrad lagstiftning, myndighets åtgärd, konflikt på arbetsmarknaden, brand, översvämning, krig, terrorism, sabotage, olyckshändelser av större omfattning eller liknande händelser.

Personuppgifts- och anti-SPAM policy

Alla personuppgifter som du lämnar till NaturalGoods AB via någon av våra webbplatser eller via mail hanteras med största respekt. Vårt sätt att samla och lagra information följer Personuppgiftslagen, SFS 1998:204. Lagen bygger på gemensamma regler som har beslutats inom EU.

NaturalGoods medverkar ej till att skicka sk SPAM. Som kund till oss kan du få e-post rörande er order, betalning eller annan kommunikation du initierad samt information, nyhetsbrev eller erbjudanden kring vår kundrelation. E-postutskick från tredje part eller rörande varor eller tjänster som ej är direkt relaterade till vår verksamhet förekommer ej. Vid automatiskt utskick kan du som kund enkelt avregistrera dig via en länk i e-postmeddelandet. Detta kan ske utan att du som kund måste göra en inloggning eller liknande.

Vi förbinder oss att inte på något sätt lämna ut eller sälja vidare de personuppgifter som vi inhämtar från våra kunder. Vi inhämtar bara den information som vi behöver för att kunna behandla din order och informationen används bara av oss själva samt de partner vi använder för att kunna genomföra köpet. Exempel på partners är PSP (Payment Service Provider) och Kreditgivare samt banker.

Säkerhet

Försök till bedrägeri med t ex falska eller stulna kortuppgifter polisanmäls. Vi loggar IP adresser i samband med att betalning genomförs för att kunna använda dessa vid en eventuell polisanmälan.

Cookies (kakor)

En cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att spara på din dator. Cookies används på många webbplatser för att ge en besökare tillgång till olika funktioner. Informationen i en cookie är möjlig att använda för att följa en användares surfande.

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om:

* att webbplatsen innehåller cookies,

* vad dessa cookies används till och

* hur cookies kan undvikas

NaturalGoods använder cookies. Dels för att rent tekniskt hålla reda på vad en användare gör på sidan, inloggning, lagt något i varukorgen osv. NaturalGoods hänvänder även cookies för att mäta trafik och för att kunna utvärdera marknadsföringsinsatser. Accepterar man inte cookies i sin webbläsare så kommer mycket funktionaliteten på sidorna att sluta fungera. Detta eftersom webbplatsen kommer tycka att det är en helt ny besökare för varje sidladdning!

Vill du inte acceptera cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av kakor eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en kaka. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas. Se webbläsarens hjälpsidor för mer information.

Garanti

NaturalGoods lämnar vanligtvis 1års garanti på egna varor sålda genom webshopen. I vissa fall avviker denna garantitid men det anges i dessa undantagsfall tydligt i produktbeskrivningen.

 

Varor köpta från återförsäljare

För varor som köpts från våra respektive återförsäljare och distributörer gäller samma regler för garanti, och reklamationer som ovan. Vid garantifrågor eller andra ärenden gällande våra produkter som köpts genom återförsäljare eller distributör skall kvitto med inköpsdatum kunna uppvisas. Saknas detta lämnas ingen garanti utan återförsäljarens uttryckliga intygan om inköpstillfälle. Kontakta i första hand den distributör eller återförsäljare du handlat av vid frågor eller vid returer som faller under öppet köp.